Thursday, February 4, 2010

Nasihat as-Syahid Imam Hassan al-Banna


Sahabat sekalian..telah berkata as-Syahid Imam Hassan Al-Banna kepada kita 4 perkara:1. Sesungguhnya ramai dikalangan kita semua boleh berkata-kata namun sedikiti dikalangn mereka itu yang beramal dengannya..namun banyak dikalangan orang yang sedikit itu..berapa ramai yang mampu bertahan segala amalannya itu??sedikit sngat..knknkn..dan yang sedikit inilah mujahidin terpilih. mereka inilah..merupakan penolong dan menjadi ansarullah........Mereka ini kadang2 tersilap langkah..tetapi..akhirnya kembali semula slepas diberi inayah dan hidayah Allah...Dalilnya surah al-Qashash ayat 56..bleh tngk quran..

Ke-2 ialah ujian kapada seseorang itu merupakan proses penapisan daripada Allah sbt..untuk melihat adakah dia benar-benar beriman ataupun tidak..Dalilnya surah Muhammad ayat 31.

Ke-3 ialah Sesungguhnya seseorang pendakwah itu perlu berdiri atas keazaman..bukan kemudahan ..dalil surah syu'ara ayat 15.

Dan yang terkhir..iaitu orang-orang yang beriman itu apabila ia diganggu oleh syaitan laknatullah..maka dengan itu mereka kembali kepada Allah dengan cepat sekali...dalilnya surah.al-A'raf 201-202....

Oleh itu..wahai sahabat seperjuangan..ingatlah..kehidupan kita ini hanyalah pinjaman daripada Allah...jadi persiapkanlah diri kita ini dengan iman dan takwa..supaya senang di kemudian hari.."Syurga itu adalah kelazatan terbentang buat hamba beriman yg kasihkan tuhannya yang kasihkan rasulnya yang kasih agamanya....neraka tempat kedukaan angkara kedurjanaan insan..yg lupa kan tuhannya..yg lupakan rasulnya..yg lupa agamanya....siapakah yang lebih mulia.. dari mereka yang tidak lupa..janji Allah adalah kepastian..dan nikmat Syurga adalah indah...."

0 Comments:

Post a Comment



Ayat Suci al-Quran

Photobucket